Vaihtoehdot maailmankaikkeuden synnylle
1. Maailmankaikkeus on syntynyt itsestään
Tämä vaihtoehto on mahdoton. Maailmankaikkeuden pitäisi jo olla olemassa aiheuttaakseen oman olemassaolonsa. On loogisesti mahdotonta, että mikään olisi olemassa ennen omaa olemassaoloaan.
"Ei mitään" tarkoittaa todellakin "ei mitään":
ei tyhjää tilaa, ei minkäänlaista ainetta, ei energiaa
- ei siis mitään kvanttifysiikkaan kuuluvaa tyhjiötä.
Tila ja aine ovat jo jotakin ja vaativat syyn. Täydellinen olemattomuus ei voi olla syynä millekään eikä täydellisestä olemattomuudesta voi syntyä tilaa, ainetta, energiaa ja järjestystä.
2. Maailmankaikkeus on ikuinen ja aina ollut olemassa (itseolevainen)
Jos maailmankaikkeus on aina ollut olemassa, sillä ei tällöin olisi alkua eikä alkusyytä. Tämä ei kuitenkaan voi pitää paikkansa. Termodynamiikan lakien mukaan maailmankaikkeus olisi kokenut lämpökuoleman jo ikuisia aikoja sitten, energia olisi palanut loppuun.
Aika ei ole voinut jatkua loputtomasti taaksepäin.
Jos ajalla ei olisi alkupistettä,
tätäkään päivää ei olisi
voinut koskaan tulla,
Matematiikassa voi olla päättymättömiä lukuja, mutta todellisuudessa ei ole päättymättömyyttä. Esim. kirjahyllyn kirjojen väliin ei voi lisätä ääretöntä määrää kirjoja.
3. Maailmankaikkeus on jonkun sen ulkopuolisen itseolevaisen aikaansaama
Jotakin on kuitenkin välttämättä ollut aina olemassa. Koska maailmankaikkeudella on alku, sen aiheuttaja on ollut aina olemassa.
Maailmankaikkeuden alkusyy ja aiheuttaja
ei voi olla aineellinen, koska
aine on itsessään osa rajallista maainmankaikkeutta
ja tarvitsee selityksen.
Ainoa mahdollinen selitys on, että yliluonnollinen älykkyys ja voima - Jumala - on saanut aikaan maailmankaikkeuden. Maailmankaikkeus on olemassa, koska Jumala on olemassa. Jumala loi kaiken ja asetti luonnonlait, jotka alkoivat olla olemassa siitä hetkestä alkaen.
Jumala itse ei tarvitse alkusyytä kuten maailmankaikkeus. Se, mikä on syntynyt ja on riippuvaiusta jostakin, tarvitsee syyn, siksi maailmankaikkeudellakin on oltava syy. Jumaluuteen sisältyy juuri se ominaisuus, että se on ajaton, riippumaton ja muuttumaton.
Lähteet:
Mihin uskomme perustuu, Stefan Gustafsson,
The Craig-Curley Debate: The Existence of the Christian God
< Takaisin